2017-05-24 17:39:00

Magabiztosak, ambiciózusak az Y nők a munkában

A felmérésből kiderül, hogy az Y-generációba tartozó nők sokkal képzettebbek, sokkal magabiztosabbak és ambiciózusabbak, mint az őket megelőző bármely generáció. A hölgyek mintegy fele úgy véli, hogy jelenlegi munkáltatójuknál a ranglétra legfelső fokait is elérhetik. Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy előmeneteli lehetőségeik még elmaradnak a férfiakétól.

A megkérdezettek 53 százaléka a szakmai előmeneteli lehetőségeket tekinti a legvonzóbb munkáltatói tulajdonságnak. Fontos tényezők számukra továbbá a versenyképes jövedelem és az anyagi ösztönzők (52 százalék), valamint a rugalmas munkaidő (35 százalék).

A megkérdezettek közül a legmagabiztosabbak a brazil (76 százalék), az indiai (76 százalék) és portugál (68 százalék) nők voltak, míg a japán (11 százalék), kazahsztáni (18 százalék) és német (19 százalék) válaszadók a legkevésbé magabiztosak közé tartoztak.

Tenni is kell ellenük, nem csak beszélni az egyenlőtlenségekről

A felmérés eredményei tükrében egy dolog egészen biztos: a nemek között egyenlőség és sokszínűség rendkívül fontos az Y-generációba tartozó nők számára (86 százalék). De nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez a férfiak számára is fontos tényező (74 százalék), amikor arról döntenek, hogy mely társaságnál álljanak munkába. Ugyanakkor megfogalmazzák azt a kritikát is, hogy többet kellene tenni ennek megteremtéséért, mint pusztán beszélni róla.

Mindez azt mutatja, hogy az Y-generációs férfiak többsége azt szeretné, ha a párjuknak és majd lányaiknak is hozzájuk hasonló előmeneteli lehetőségeik lennének.

A keresőképesség és a kereseti modellek tekintetében az Y-generációhoz tartozó nők valódi úttörők; közülük a kétkeresős párkapcsolati modellben élők 66 százaléka a párjával megegyező vagy annál magasabb keresettel rendelkezik. Emellett az ilyen nők minél tapasztaltabbak, annál valószínűbb, hogy akár fő keresővé is válnak a kapcsolatban.

„Kutatásunk néhány fontos mítoszt is eloszlat, így például, hogy a nők inkább családalapítási céllal lépnek ki munkahelyükről. Az Y-generáció esetében a kilépés oka inkább a hiányzó előmeneteli lehetőség, mint a családdal való összeegyeztethetetlenség. A munkáltatóknak kezdettől fogva befogadó vállalati kultúrát és újszerű tehetséggondozó stratégiákat kell megvalósítaniuk, ha Y -generációs női munkavállalóikat meg akarják tartani” – hangsúlyozza Szűcs Márta, a PwC Magyarország Könyvvizsgálati osztályának cégtársa.

A tanulmány további főbb megállapításai:

• Az Y-generáció tagjai korábban nem látott hatással lesznek a szervezeti kultúrára; az ide tartozó nők és férfiak 97 százaléka számára kiemelten fontos a munka és a magánélet egyensúlya és a rugalmas munkavégzés lehetősége.
• Az Y-generációs nők azonnali, magas színvonalú, jövőbe mutató visszajelzést igényelnek, mégpedig – dacára a digitalizálódó világnak – inkább személyes megbeszélés keretében.
• Az ehhez a generációhoz tartozó nők minden korábbinál jobban igénylik a nemzetközi tapasztalatszerzés lehetőségét: 71 százalékuk kíván hazáján kívül dolgozni karrierje során. Ennek ellenére a nemzetközi kiküldetésben részt vevők csak mintegy 20 százaléka nő. A nők megtartása érdekében a munkáltatóknak sokkal rugalmasabb megoldást kell erre kidolgozniuk. 
 • Az Y-generáció tagjai olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, amely értéket teremt és büszkék lehetnek a cégükre. A nőknek sokat számít a cég jó hírneve. Néhány iparágnak keményen kell dolgoznia azon, hogy reputációját növelje.

A tanulmány mellett megjelent a “Nők a munkában” index (Women in Work Index), amely 27 OECD-tagállamot rangsorol a nők gazdasági szerepvállalására vonatkozó öt fő mutató, így a férfi munkavállalókkal való béregyenlőség, a női munkavállalók abszolút, illetve a férfiakhoz viszonyított aránya, a női munkanélküliség aránya, valamint a teljes munkaidőben foglalkoztatott nők aránya alapján. Magyarország a rangsorban elfoglalt helye figyelemreméltóan javult, a bérek közötti különbségek, illetve a női munkanélküliség csökkenése, valamint a teljes munkaidőben foglalkoztatott nők arányának növekedése révén.

 

Forrás: HR Portal